Latvijas kauss rogainingā

~ 36 km

20:00

07:28

Sacensību apraksts: Rogainings ir komandu sacensības garas distances veikšanā, orientējoties apvidū ar kartes un kompasa palīdzību. Sacensību mērķis ir savākt pēc iespējas vairāk punktu, kuri tiek piešķirti par kontrolpunktu atrašanu distancē noteiktā laika periodā. Distancē kustība atļauta tikai ar kājām, KP apmeklējami brīvi izvēlētā secībā.

Sacensību rajons: Rīgas rajons (Ādažu, Sējas pagasti)

Karte: par pamatu izmantota 50-60 gados zīmēta militārā karte, kurā veiktas korekcijas 2001.-2003.g. Kartes izmērs A3, mērogs 1:35 000, augstumlīknes ik pēc ~3 m.

Apvidus: pārsvarā skuju koku mežs, daudz purvainu vietu. Aptuveni 60% kartes aizņem atklātas un pusatklātas teritorijas. Redzamība no ļoti labas līdz labai. Caurejamība no labas līdz sliktai. Maz reljefa formu, maksimālā augstuma starpība 25m.

Sestdienas pievakarē izbraucam cauri pamatīgam sastrēgumam pie Vidzemes šosejas un Rīgas apvedceļa krustojuma un neilgi pēc sešiem ierodamies sacensību centrā aiz Lilastes pie Dūņezera ZA stūra. 18:45 aizeju uz komandu pārstāvju sanāksmi, noklausos pēdējās instrukcijas un saņemu 4 numurus, 4 svilpes, 4 kartes un 1 leģendu lapu. Sacensībām pieteikušās 39 komandas, vairāk kā 100 dalībnieku. Plānojam maršrutu. Pēc aktīvām debatēm nolemjam doties uz D un vākt punktus praktiski pēc kārtas, nešķirojot pēc to vērtības. Savelku Jolantas kartē apmēram pirmos 15 punktus. Aivai, Mārcim un man ir kartes un mugursomas, līdzi mums paika, ūdens, lukturi, šis tas no apģērba. Laiks ir ļoti silts, rādās, ka arī lietus šonakt nedraud.

Starts. Pirms astoņiem visi dalībnieki sanāk klajumā kāpās, komandas sastājas garā rindā pēc numuriem un saņem kontrolkartiņas. Mūsu kontrolkartiņa gandrīz visu distanci pie Mārča. 20:00 – starts!

KP 21 (ieloka un ceļa krustojums)

Pa gaisa līniju 1,05km, nogājām apmēram 1,13

Komandas ātri vien izklīst uz dažādām pusēm, citi skriešus, citi nesteidzīgi. Paliekam klajumā vieni no pēdējiem, noorientējamies apvidū un dodamies uz D. Pa celiņu uzejam uz stigas, pārejam upi un ejam pa stigu līdz ielokam. Pa ieloku cauri nelieliem brikšņiem laužamies uz punkta pusi, šķiet – pārāk ilgi, līdz beidzot pirmais punkts klāt.

KP 31 (klajuma DR stūris)

Pa gaisa līniju 1,26km, nogājām apmēram 1,30

20:17. Iziet uz stigas nav nekādas vajadzības – mežs ir ļoti tīrs un pārskatāms, izcirtums redzams pa gabalu, ejam pa taisno. Gar izcirtuma malu aizejam līdz kp.

KP 71 (sakne ielokā)

Pa gaisa līniju 1,58km, nogājām apmēram 1,70

20:33. Paejam garām “tanku bedrēm”, izejam uz ceļa. Izejam starp Lieluikas un Mazuikas ezeriem, šeit redzamas mašīnas, atpūtnieki pie ezera un ezerā, troksnis. Punktu atrodam precīzi.

KP 93 (grāvja un stigas krustojums)

Pa gaisa līniju 1,47km, nogājām apmēram 1,92

20:57. Izejam uz stigas un dodamies A virzienā līdz pat vajadzīgajai stigai, uz kuras būs kp. Dodamies pa to uz Z. Aiz mums nāk vēl viena komanda. Šeit mežs jau pavisam brikšņains un nedaudz arī purvains, bet stiga stipri aizaugusi, knapi nojaušama, brīžiem ejam praktiski pēc azimuta Z virzienā. Ejam jau diezgan ilgi, nevar precīzi atpazīt arī klajumu, kura Z galā jāmeklē kp. Ir arī daži nelieli grāvji perpendikulāri stigai, bet kp nav. Jolanta atpaliek no mums un aiziet pa kreisi. Kad sākam viņu sasaukt, lai savāktos visi kopā, izrādās, ka Jolanta ir pie punkta. Tā bija liela veiksme, jo mēs būtu vēl tālu gājuši pa iedomāto stigu. Acīmredzot gājām pa grāvi, kas iet paralēli uz A no stigas, vai vienkārši lauzāmies pa mežu. Labi, ka tā!

KP 34 (caurteka)

Pa gaisa līniju 1,34km, nogājām apmēram 1,65

21:27. Kādu gabalu vēl dodamies uz Z, līdz stiga galīgi vairs nav saskatāma, tad izlaužamies ZR virzienā uz meža ceļa un ejam pa to ZA virzienā. Nav precīzi zināms, kur esam, tāpēc ejam līdz pat sānu ceļam, kas aizved mūs līdz kp. Pār sabrukušu caurteku, kuras vidū ir punkts, tiekam pāri grāvim.

KP 64 (ēkas ZR stūris)

Pa gaisa līniju 1,31km, nogājām apmēram 1,71

21:56. Izejam liela klajuma malā, kurā aug samērā nelielas retas priedītes un citi koki. Ainava visumā ļoti neparasta. Krēslo, bet vēl var iztikt bez lukturiem. Gar klajuma malu tikpat kā tikai pa ceļiem aizejam līdz kp. Nu jau ir diezgan tumšs, lai saskatītu karti, vajag lukturi.

KP 73 (caurteka)

Pa gaisa līniju 1,30km, nogājām apmēram 1,61

22:17. Dodamies pāri klajumam R virzienā, līdz nonākam pie upes. Vieta it kā īstā – klajums pienāk līdz upes krastam, arī ceļš it kā pār braslu ved pāri, bet nekādu caurteku nemana. Ir jau pavisam satumsis, atsēžamies uz ilgāku atpūtu un paēdam. Pēc pauzes sākam iet pa ceļu uz R, cerot, ka caurteka būs tālāk, bet pēc pārsimts metriem man rodas aizdomas, ka mēs tomēr būsim aizgājuši garām: uz Z no ceļa ir meža puduris un pretī tam pāri ceļam – tanku bedre. Tātad punkts jāmeklē turpat atpakaļ pie brasla. Aizejam atpakaļ pie brasla un dodamies gar upes krastu mežiņā. Šeit ir uzbērums – veca ceļa vieta, bet pretī tam upē veci pāļi un kāds nedrošs baļķis. Negribas aut kājas nost, tāpēc ņemu zīmuli un KK un lienu pa baļķi pāri upei. Tas ir pavisam nedrošs, sevišķi jau tumsā. Baļķa gals beidzas kādus 2m augstumā un 1m no pretējā krasta, pēc situācijas izvērtēšanas ar pamatīgu atspērienu lecu uz krastu, baļķis un varbūt arī kāds pālis aiz manis ar lielu troksni sabrūk. Sasaucos ar pārējiem – esmu dzīvs! Paeju tālāk pa ceļu un turpat jau arī ir caurteka un kp.

KP 53 (grāvja ZA gals)

Pa gaisa līniju 1,22km, nogājām apmēram 1,42

23:05. Atpakaļ brienu basām kājām pār braslu, tā ir pat drošāk un ātrāk. Sākumā dodamies pa ceļu R virzienā līdz krustojumam, kur nogriežas ceļš un aiziet uz Z pāri upei, šeit arī ir baltu ķieģeļu ēka. Tad dodamies pēc azimuta DA virzienā uz koku rindu gar grāvi, kas saskatāma tālumā. Punktu atrodam viegli.

KP 74 (kontūras D stūris) – punktu neatradām

Pa gaisa līniju 1,61km, nogājām apmēram 5

Šeit manuprāt pieļāvām taktisku kļūdu: vajadzēja doties R virzienā līdz ceļam un pa to iet līdz kp. Tā kā bijām pārsvarā gājuši pa taisno un mums labi veicās, un arī kartē nekas neliecināja, ka priekšā izrādīsies pamatīgs purvs, domājām atkal iet pa taisno uz kp. Pēc kāda laika iekūlāmies pamatīgās niedrēs, kas bija pāri galvai. Redzamība tajās praktiski nekāda. Mēģinām pēc virziena turpināt ceļu, tomēr kļūst aizvien slapjāks, bet kājas vēl pietiekami sausas, lai dotos pa taisno pāri purvam. Beidzot sasniedzam grāvi – tas ir ļoti plats, pārbrist nekādu cerību. Kādu laiku meklējam apkārtceļu, līkločiem virzoties vairāk uz A pusi, kur iezīmētas vairākas caurtekas. Mums ceļā vairāki mazāki grāvīši vai vienkārši pārpurvojušās vietas, ko cenšamies apiet. Beidzot izejam pļavā un atrodam arī ceļu. Ejam pa to D virzienā, šķērsojam grāvi un turpinām iet pa ceļu. Pēc laiciņa pārejam paaugstinājumam – nelielu pauguru grēdai, kas arī atbilst kartei, tikai šis ceļš kartē nav iezīmēts. Kaut kur poligonā netālu dzirdams kāds braucamais, liekas, ka tanks vai bruņu mašīna, kas acīmredzot aizbrauc pa lielo ceļu. Pēc krietna gabala uzrodas ceļš šķērsām, un, paejot pa to A virzienā, pēc īsa brīža esam uz lielā grants ceļa. Atpūšamies, mēģinām noorientēties apvidū. Mārcis aiziet otrā pusē lielajam ceļam un konstatē, ka šeit ir drupas un tornis. To atrodam arī kartē. Dodamies pa celiņu atpakaļ uz R, tad tam pāri un pēc kāda laiciņa atrodas vēl viens ceļš, kas ir samērā taisns un pēc kompasa sakrīt ar stigu, kas mums jāatrod. Dodamies pa to uz Z krietnu gabalu, mēģinām piefiksēt meža stūri R pusē. Tam pretī stigas malā vai mazliet uz A no tās meklējam kp. Nav. Metam aizvien lielākos lokus ap stigu uz abām pusēm. Nav. Izmeklējamies krietnu laiku, tomēr bez rezultātiem. Padodamies un metam mieru – šis punkts mums izrādījies pagalam neveiksmīgs. Nedaudz sarūgtināti un skrobīgi dodamies atpakaļ uz drupām.

KP 33 (caurteka)

Pa gaisa līniju 1,40km, nogājām apmēram 3,08

Saprotam, ka distanci nāksies saīsināt un līdz kp101 neaiziesim. Apmēram izdomājam dažus nākamos punktus un dodamies pa lielo grants ceļu uz Z līdz krustojumam. Pie tā uztaisām atpūtu, uzvelku sausas zeķes. Iegriežamies mazajā celiņā ZA virzienā, pārejam pār pauguru, pāri caurtekai un gar grāvi aizejam līdz kp. Ir pagājušas gandrīz trīs stundas, kopš atradām iepriekšējo kp.

KP 62 (grāvja līkums, ZR krastā)

Pa gaisa līniju 1,07km, nogājām apmēram 1,40

02:48. Kopš starta pagājušas gandrīz septiņas stundas, tātad vairāk kā puse no kontrollaika. Dodamies atpakaļ gar grāvi līdz vietai, kur to šķērsojām, un tad pa švaku celiņu tieši uz A. Izejam uz lielā ceļa praktiski pie pašas caurtekas. Dodamies gar grāvja Z krastu līdz kp.

KP 104 (caurteka)

Pa gaisa līniju 1,06km, nogājām apmēram 2,03

03:20. Vēl ir tumšs. Satiekam komandu, kurā ir Guntis. Lauzties pa taisno uz kp 104 nevienam prāts īpaši nenesas, tāpēc dodamies Z virzienā līdz ceļam un pa to līdz lielajam grants ceļam. Pa ceļu aizejam līdz grāvim un tad jau pa taisno mērķējam uz caurteku pār pirmo grāvi. Kāda komanda iet paralēli nedaudz uz Z no mums un, daudz neprātojot, pārbrien grāvi, nemeklējot caurteku. Šķiet, ka viņi visu nakti tā arī “dūruši” pa taisno. Mēs jau nu gan ejam taustoties, lai kājas paliek sausas.

KP 52 (grāvja Z gals)

Pa gaisa līniju 1,09km, nogājām apmēram 1,1

03:58. Ejam gar grāvja A krastu uz Z. Pa ceļam uzaust rīts. Satiekam vairākas komandas, kas nāk vai skrien pretim, arī Ario un Igoru.

KP 25 (caurteka)

Pa gaisa līniju 1,73km (caur dzirdināšanas vietu), nogājām apmēram 2,0

04:20. Pārejam pār pauguru, izejam uz lielā ceļa un aizejam līdz dzirdināšanas vietai. Super! Ūdens mums tiešām bija beidzies, un vēl mūs uzcienā ar banāniem un šokolādes batoniņiem. Tikai odu nešķīsti daudz. Citādi nemaz negribas doties prom. Tiekam arī nobildēti. Pēc atpūtas pa ceļiem aizejam līdz kp25.

KP 85 (ierakumu līkums)

Pa gaisa līniju 1,23km, nogājām apmēram 1,35

04:58. Pagājušas 9 stundas kopš starta. Ir nogurums, gribas doties uz finišu. Mēģināsim pa ceļam savākt vēl vairākus punktus. Izrēķinām, ka, savācot visus pa ceļam iespējamos kp, varam savākt 1000 punktus. Tas nu varētu būt mūsu mērķis. Pārejam ceļu un pauguru un dodamies pa klajumu R virzienā. Visi izretojamies redzamības attālumā. Klajumā mētājas mīnas un visādi dzelži. Uzejam arī ierakumus un turamies gar tiem. Nē, tie tomēr nav īstie – Mārcis atrod punktu kādu gabaliņu tālāk uz Z. Šeit mūs panāk vēl kāda komanda, kurā ir Intars.

KP 105 (stigas DA gals)

Pa gaisa līniju 1,44km, nogājām apmēram 2

05:21. Intara komanda iet ātrāk, mēs sekojam aiz viņiem ZR virzienā. Apvidus purvains, ciņains, sīkas priedītes. Atrodam it kā īsto meža puduri un pat ieloku. Punkta nav. Šeit iemītas pamatīgas takas krustu šķērsu, sākumā mēģinām iet pa tām. Tad izretojamies un dodamies arvien tālāk uz Z, līdz ir tikai purvs. Tātad esam garām. Laužamies atpakaļ D virzienā un arī kp mistiski atrodas. Tā arī nesapratu, kur bija kļūda un kāpēc aizgājām garām. Stipri jūtams, ka karte veca un nevar uz to paļauties.

KP 45 (drupas, DA stūris iekšpusē)

Pa gaisa līniju 0,91km, nogājām apmēram 0,98

05:57. Pa nu jau iemītu stigu izejam cauri mežam un nonākam klajumā. Tālumā redzama ēka ar krustu augšā kā baznīcai. Pa ceļu aizejam līdz kp.

KP 83 (grāvju krustojums)

Pa gaisa līniju 1,09km, nogājām apmēram 2

06:15. Uz kp dodamies ar līkumu apkārt grāvim – sākumā pa ceļu A virzienā, pārejam pāri grāvim un izejam pa taisno uz nākošā ceļa, nogriežot nelielu līkumu. Pārejam grāvim un pēc kāda gabaliņa paņemu azimutu uz kp. Brienam arvien dziļākos brikšņos un purvos, līdz beidzot dabūjam brist pa ūdeni – nu jau vairs nav vērts taupīt sausās kājas, ātrāk gribas finišēt. Punktu atrodam precīzi un tas šoreiz šķiet pat tuvāk nekā biju gaidījis.

KP 44 (grāvja līkums)

Pa gaisa līniju 0,75km, nogājām apmēram 0,98

06:45. Gar grāvja Z krastu dodamies uz pēdējo kp, laika mums gana, jāsteidzas nav. Pārejam pār caurteku un gar grāvi aizejam līdz kp. Nu tik uz finišu!

Finiðs

Pa gaisa līniju 1,36km, nogājām apmēram 1,8

07:02. Pa iemītām takām izejam uz lielā ceļa un dodamies uz finišu. Vai nu nogurums liels vai atslābums, bet nekādi nespējam precīzi noorientēties apvidū un aizejam garām pareizajam klajumam, kurš ved uz finišu. Neesam vienīgie, aiz mums seko vēl dažas komandas, viena no tām priecīgi aizskrien mums garām. Paņemu azimutu un dodamies R virzienā. Beidzot redzams klajums, no kura startējām iepriekšējā vakarā, un tūlīt jau klāt arī finišs. Pulkstenis rāda 7:28, distancē pavadītas gandrīz 11 ar pus stundas. Ir nogurums, sāp kājas.

Kopējā distance pa gaisa līniju 25,27km, nogājām apmēram 36km.

Pēc finiša brīnišķīga pelde ezerā, nelielas brokastis. Ideja par triatlonu Madonā ir droši atmetama, gājiens izrādījies krietni grūts.

Projām dodamies vieni no pirmajiem, dabūjam pamatīgi pabuksēties smiltīs.

Ceļā uz Rīgu visi atplīst, es noturu acis vaļā ar lielām mokām.